torsdag 10. november 2011

Marked: Marko og mikro



Markedets utviklingsfase.
Vi har økende befolkningsvekst, og klarer ikke mette alle. I de aller største byene er det ekstrem etterspørsel.  Spesielt etter frukt og grønt. Her har jo da "Vertical Farming" (se forrige innlegg) kommet på banen. Miljøbevissthet er jo helt klart veldig aktuelt, med tanke på bærekraftig utvikling. Jeg mener at ved å vise til dette, så kan man si at markedet for egen dyrking- isteden for masseproduksjon, er helt klart i en vekstfase.

Plassering av bederiften.
For å kunne nå ut til målgruppen vår, som i hovedsak er ganske stor, så er det vel strategisk smart å plassere seg et sted hvor det er lett tilgjengelig- altså lett å kjøpe. Enten på internett eller i samarbeid med eksisterende butikk eller kjede i første omgang. Plantasjen kunne vært aktuell, eller eventuell Aahleens eller lignende "design" butikker. 
Dette kommer jo litt ann på hva prisen på produktet kommer til å ligge på. Dette må foregå i samråd med eventuell investor, og i forhold til at vi har tenkt å lisensiere bort hele eller deler av ideen.

- Skal vi tilby et eksklusiv og noe kostbart produkt, eller noe litt billigere? Kanskje det her vil lønne seg å utvikle produktet i to prisklasser? 





Promotering/Markedsaktiviteter:
Her er det mange muligheter. I samarbeid med f.eks Regnskogfondet, vil vi kanskje få mulighet til å reklamere på deres nettside. Vi kan også bruke media, skape interesse og nyssgjerrighet for produktet slik at en avis eller et magasin vil skrive om oss. Internett og sosiale medier er også en måte å "spre budskapet" på. Ved å fortelle alle man kjenner om produktet vil jo dette også vandre videre. Etterhvert kan tv og annonser aviser og blader være aktuelt. Etterhvert (spørs hvor mye kapital man har tilgjengelig) kan vi kanskje benytte oss av tv- reklame. Ettersom vi ikke har noe bestemt navn enda, kunne det kanskje vært en ide å arrangere en konkurranse eller lignende, i samarbeid med evt. Regnskogfondet.


Budskap:
Budskapet vårt er at vi vil gjøre folk mer bevisst på hva de spiser. Ved å kjøpe vårt produkt vil de få tilgang på diverse trygge råvarer, som de kan dyrke frem i fellesskap. De vil også bidra til miljøet- Regnskogfondet.


Strategi/segmentering:
Her må vi foreta mer nøyaktive undersøkelser av markedet, og finne ut hva folk er villige til å betale, og hvor stor interessen er. I undersøkelsen i dag så jeg jo at de yngre var heller skeptiske pga tidspress osv. 

Det smarteste vil være å begynne med en relativ liten målgruppe- f.eks familier og folk i storbyen som har lyst til å ha muligheten til å dyrke hjemme. Vi kan utvide målgruppen etterhvert som vi kommer oss inn på markedet. 
(Eventuelt også i større skala i u-land, og i lokalsamfunn som ikke har tilgang på nok råvarer).



Kundene og deres kjøpskriterier:
Kundene våre er mennesker som er opptatt av hva de putter i seg, og gjerne folk som er glad i mat, og fin design- kombinert.

Alle jeg har snakket med har svart ja på at kvalitet på frukt og grønt er viktig for dem. Men vet de egentlig om det de kjøper er bra? De var nemlig ikke spesielt opptatt av hvor råvarene var fra, eller hvordan de ble dyrket. Her må folk bevisstgjøres. Mange av de jeg snakket med sier at de ikke har tid. Så her må vi få frem til den enkelte kunde, og få frem fordelene ved vårt produkt. Det er faktisk ikke så tidskrevende som folk tror! Kvalitet og pris er jo selvfølgelig det viktige her. Vi må overbevise kundene om at de heller skal velge å dyrke enkelte ting selv- ikke bare plukke med seg i butikken.


Størrelsen på markedet:



"Første halvår i 2010 ble det solgt økologiske grønnsaker for 89,4 millioner . Til sammen brukte nordmenn 114,9 millioner kroner på økologisk frukt og grønnsaker! Dessverre er dette likevel kun en liten del av det totale forbruket, det er derfor et stort potensial for vekst og et stort behov for å sette fokus på økologisk frukt og grønt."


Trender i samfunnet.
"Vertical Farming"
Parsellhager i storbyene- stor etterspørsel.
Fairtrade.
Økologiske råvarer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar